همه چیز در مورد خار پاشنه (Heel Spur)، التهاب کف پا (Plantar Fasciitis) و درد های کف پا و راه های بهبودی آن.

خار پاشنه یک رسوب کلسیم است که باعث برجستگی استخوانی در قسمت زیرین استخوان پاشنه می شود. در عکس های رادیوگرافی، خار پاشنه می تواند تا یک و نیم سانتی متر به جلو گسترش یابد. این بیماری گاهی اوقات به عنوان "سندرم خار پاشنه" شناخته می شود.

اگرچه خار پاشنه ی پا اغلب بدون درد است، اما می تواند باعث درد در ناحیه پاشنه شود.

خار پاشنه غالباً با التهاب کف پا (Plantar fasciitis)، التهاب دردناک باند رشته ای کف پا (فاسیای کف پا) همراه است که در امتداد پایین پا قرار گرفته و استخوان پاشنه را به قسمت جلوی پا متصل می کند.

عکس رادیولوژی از خار پاشنه

درمان های خار پاشنه و شرایط مرتبط با آن شامل فیزیوتراپی، تمرینات ورزشی تخصصی، استفاده از وسایل کمکی و اورتزها (Orthosis)، داروهای ضد التهاب و تزریق کورتیزون است.

در صورت عدم موفقیت درمان های مذکور ممکن است جراحی لازم باشد.

استفاده از اورتزهای خار پاشنه

خار پاشنه هنگامی ایجاد می شود که رسوبات کلسیم در زیر استخوان پاشنه جمع می شوند، این فرآیند معمولاً در طی چند ماه اتفاق می افتد. اغلب به دلیل کشیدگی عضلات پا و رباط ها، کشش فاشیای کف پا و پاره شدن مکرر غشایی است که استخوان پاشنه را می پوشاند.

خار پاشنه مخصوصاً در بین ورزشکارانی دیده می شود که فعالیت آنها شامل مقدار زیادی دویدن و پریدن است.

همچنین عادت های بد راه رفتن و استفاده از کفش و صندل های نامناسب در ایجاد خارپاشنه نقش بسزایی دارند.

استفاده از کفش و صندل های نامناسب

عواملی که در بروز خار پاشنه دخیل هستند، عبارتند از:

• ناهنجاری های راه رفتن، که فشار زیادی را روی استخوان پاشنه، رباط ها و اعصاب نزدیک پاشنه وارد می کند.
  • دویدن یا آهسته دویدن، به خصوص در سطوح سخت.
  • استفاده از کفش های نامناسب، مخصوصاً کفش هایی که از پشتیبانی مناسب قوس برخوردار نیستند.
  • اضافه وزن و چاقی.
  • افزایش سن، که باعث کاهش انعطاف پذیری ناحیه کف پا و پد چربی محافظ پاشنه می شود.
  • دیابت.
  • ایستادن یا راه رفتن زیاد در طول روز.
  • داشتن قوس های نامناسب کف پا، مانند صافی کف پا یا قوس های بیش از حد.
خار پاشنه یا التهاب کف پا

اگر بخواهیم در مورد علائم خار پاشنه صحبت کنیم، باید گفت خار پاشنه اغلب هیچ علامتی ندارد. اما در صورت ایجاد التهاب در نقطه ی تشکیل خار، می تواند با درد متناوب یا مزمن همراه باشد ( بخصوص هنگام راه رفتن ، آهسته دویدن یا دویدن).

به طور کلی ، علت درد خار پاشنه وجود خار کلسیمی استخوان پاشنه نیست بلکه آسیب بافت نرم مرتبط با آن است. بسیاری از افراد درد خار پاشنه و التهاب کف پا را مانند چاقو یا سنجاق چسبیده به پایین پاهایشان هنگام اولین ایستادن صبح توصیف می کنند.

آنها غالباً شکایت دارند که وقتی پس از یک نشستن طولانی، می ایستند، در ناحیه پاشنه احساس درد شدید و تیزی میکنند.

التهاب فاشیای کف پا

درد مرتبط با خار پاشنه و التهاب کف پا ممکن است در هنگام استراحت بروز نکند. اگر بعد از خواب شبانه راه بروید، ممکن است احساس درد بدتر شود زیرا ناگهان ناحیه کف پا کشیده شده و موجب ایجاد فشار روی پاشنه می شود. معمولا درد با افزایش راه رفتن کاهش میابد.

اما ممکن است پس از استراحت طولانی مدت یا یک پیاده روی طولانی، بازگشت درد را احساس کنید. درد های پاشنه اگر بیش از یک ماه ادامه داشته باشند، باید جهت درمان آنها اقدام کنید.

پس از معاینات بالینی و انجام بررسی های رادیولوژی، انجام درمان های غیزجراحی باید آغاز گردد.

دردهای تیز ناحیه پاشنه

از مهمترین و جامع ترین اقدامات درمانی خارپاشنه، میتوان به فیزیوتراپی اشاره کرد.

خدمات متفاوت فیزیوتراپی جهت درمان درد خار پاشنه شامل موارد بسیاری است.

از جمله می توان به الکتروتراپی (Electrotherapy) با هدف کاهش درد و التهاب ناحیه پاشنه و کف پا اشاره کرد، همچنین از دیگر فواید الکتروتراپی میتوان به یونتوفورزیس (Iontophoresis) پرداخت که در این تکنیک فیزیوتراپیست، داروی موثر در درمان خار پاشنه را از طریق جریان الکتریکی وارد موضع درگیر کرده و به جذب پوستی بالای دارو کمک میکند.

یونتوفورزیس خارپاشنه

از دیگر خدمات فیزیوتراپی می توان به انجام مانورهای دستی تخصصی (Manual Therapy) روی ناحیه کف پا و کمک به کاهش التهاب و افزایش انعطاف پذیری کف پا اشاره کرد.

همچنین تکنیک سوزن خشک (Dry Needling) میتواند یه بهبود وضعیت انعطاف پذیری فاشیای کف پا کمک کند و تکنیک نوار بندی (Taping) نیز می تواند به کاهش فشار های وارده به کف پا کمک شایانی کند.

تکنیک سوزن خشک

و مهمترین بخش درمان، انجام تمرینات کششی منظم و تمرینات تخصصی ناحیه کف پا، جهت جلوگیری از بازگشت مجدد ضایعه است.

فیزیوتراپیست پس از انجام معاینات بالینی ناحیه درگیر و بررسی وضعیت عضلانی عضلات ساق و کف پا، یک برنامه ی تمرینی تخصصی برای شما تنظیم می کند که بر اساس آن فعالیت های روزمره خود را بدون درد انجام دهید.

همچنین شما می توانید با مراجعه به بخش تمرینات، برخی تمرینات پیشنهادی مناسب جهت بهبود درد های خارپاشنه را مشاهده بفرمایید.

تمرینات تخصصی خارپاشنه